Investiční služby v ČS
Investiční služby v ČS
Jaké investiční služby Vám v České spořitelně (ČS) můžeme poskytnout a co budeme potřebovat od Vás?
V ČS poskytujeme investiční službu Přijímání a předá vání pokynů, Investiční poradenství a Obhospodařování cenných papírů (více známou pod názvem správa aktiv). Také pro Vás evidujeme investiční nástroje na Vašich majetkových účtech a v dohodnutém rozsahu zajišťujeme jejich správu. Investiční služby jsou upraveny Zákonem o podnikání na kapitálovém trhu a evropskou legislativou známé pod souhrnným označením MiFID II.
ČS má povinnost jednat s odbornou péčí a v nejlepším zájmu zákazníka. Abychom mohli posoudit, jaké řešení v rámci investičních služeb je optimální právě pro Vás, budeme potřebovat Vaši součinnost. Je pro nás velice důležité shromáždit od Vás aktuální, úplné a přesné informace. Pokud se nám to nepodaří, nebudeme schopni vyhodnotit, jaké riziko pro Vás představuje investiční služba nebo investiční nástroj a některé investiční služby Vám vůbec nebudeme moci poskytnout.
K oblastem, které jsou důležité pro následné hledání optimálního investičního řešení, patří zejména informace o Vašich znalostech a zkušenostech v oblasti investic, finanční situaci, schopnosti nést ztrátu a investičních cílech.
Co si pod těmito názvy představit konkrétně? Mají investiční služby něco společného? Která je pro Vás ta nejlepší?
Základem pro možnost poskytnout Vám některou z výše uvedených investičních služeb je stanovení Znalostního profilu klienta (dále jen ZPK). Jedná se o několik otázek, které Vám chceme, ale také musíme položit, protože nám to ukládají různé právní předpisy. Ptáme se prostřednictvím našich certifikovaných bankéřů, v digitálním prostředí ČS (George) používáme online dotazník. Zjišťujeme například to, kterým ze základních typů investičních produktů a investičních služeb rozumíte. Také nás zajímá, pokud již investujete nebo jste investoval/a, jak často, v jakém objemu a jakým způsobem. To vše zjišťujeme proto, abychom si udělali představu o Vašich znalostech a zkušenostech v oblasti investic, a mohli stanovit Váš individualizovaný Znalostní profil klienta (ZPK).
Stanovením ZPK určíme, které investiční produkty jsou pro Vás přiměřené a které nikoli. Investičním nástrojům, které vyhodnotíme jako pro Vás nepřiměřené, nemusíte dostatečně rozumět a vnímat tak všechna rizika, která jsou s nimi spojena (například možnou výši ztráty investované částky). ZPK je také základním vstupním parametrem pro vyhodnocení slučitelnosti s cílovým trhem investičního nástroje, který banka musí pro každý investiční nástroj stanovit. Díky ZPK můžeme vyhodnotit také to, zda na základě svých znalostí a zkušeností, a dále Vaší finanční situace (se zaměřením na schop nost nést ztráty), rizikové tolerance a investičním cíli a horizontu spadáte do cílového trhu investičního nástroje. Nejde o nic jiného než o vyhodnocení, zda investiční nástroj odpovídá Vašim preferencím, kvůli kterým si konkrétní investiční nástroj kupujete, nebo který Vám můžeme při splnění určitých podmínek nabídnout.
Vámi sdělené informace pro potřeby ZPK jsou platné 2 roky, nebo jsou aktualizovány s ohledem na Vaši aktuální situaci a okolnosti. Neptáme se tedy při každém obchodu, pokud ZPK máte, ověřujeme pouze jeho aktuálnost. Ptáme se vždy na minimum otázek, které je nutné položit v souvislosti s investiční službou, kterou chcete realizovat.
Hlavní investiční služby
Přijímáním a předáváním pokynů týkajícím se investičních nástrojů se rozumí především přijetí pokynů od zákazníka k nákupu/prodeji konkrétního investičního nástroje a předání k jeho dalšímu provedení na patřičný trh. ČS pokyn v tomto případě neprovádí, nýbrž jej pouze předá k provedení.
Pokud přesně víte, jaký investiční nástroj si chcete koupit (případně prodat), přijmeme od Vás pokyn na jeho nákup (případně prodej). Máme ale povinnost zjistit/ověřit Váš ZPK, zda jej máte/je aktuální, při nákupu dále posoudit, zda nakupovaný investiční nástroj je přiměřený Vašim znalostem a zkušenostem, stejně jako vyhodnotit soulad Vašeho záměru (koupit si určitý nástroj s určitým cílem) s parametry cílového trhu tohoto investičního nástroje. O výsledku našeho vyhodnocení Vás musíme informovat. Dojdeli k poskytnutí investiční služby při osobním jednání se zaměst nancem ČS, musíme také vyhotovit Zápis z jednání. U některých informací, které od Vás získáme, nebo Vám je poskytneme, potřebujeme Váš podpis.
Vybrané investiční nástroje naleznete na webových stránkách ČS a také v internetovém bankovnictví George. Jejich výčet se na uvedených místech může lišit.
Pro poskytnutí této služby je nutné s ČS uzavřít Smlouvu o investičních službách, na základě které Vám otevřeme majetkový účet investičních nástrojů, aby bylo Vaše investiční nástroje, kde evidovat.
Obhospodařováním cenných papírů se rozumí správa majetku klienta spočívajícího v investičních instrumentech nebo v peněžních prostředcích určených ke koupi cenných papírů na základě volné úvahy portfolio manažera, a to jménem svým nebo jménem klienta na jeho účet.
Investiční služba je určena pro klienty, kteří mají důvěru svěřit ČS svoje finance, aby za ně, na základě předem smluvně definovaných podmínek a pravidel, činila investiční rozhodnutí. Tato služba je dostupná pouze na pobočkách v Erste Private Banking. Smluvně je s klientem ošetřena Smlouvou o obhospodařování cenných papírů.
Stanovení ZPK je prvním nutným předpokladem k tomu, aby Vám mohla být tato služba poskytnuta. Kromě něho potřebujeme informace o Vašem finančním zázemí, Vašich investičních cílech. Společně stanovíme také investiční horizont, což je doba, ve které by se měl cíl splnit, a nastavíme rizikovost řešení tohoto cíle tak, aby to korespondovalo s Vašimi finančními možnostmi, preferencemi udržitelnosti a Vaší ochotou akceptovat určitou míru rizika. Na základě vyhodnocení těchto všech vstupů, tedy testu vhodnosti, Vám doporučíme vhodné investiční řešení = vhodnou strategii správy aktiv. Investiční řešení mohou být různá a může jich být více, pokud budete mít různé cíle investic. Záleží na informacích, které nám poskytnete, i na tom, o jaké výši investice uvažujete.
Každé naše doporučované investiční řešení obdržíte formou Investiční nabídky, která slouží zároveň jako Zápis z jednání. Její nedílnou součástí a přílohami mohou být různé typy dokumentů. Jejich konkrétní seznam je vždy pevnou součástí Investiční nabídky.
Pokud uplyne mezi vytvořením Investiční nabídky a momentem, kdy se rozhodnete naše investiční doporučení realizovat, delší doba, je dobré znovu zkonzultovat relevantnost našeho původního investičního doporučení, například kvůli tržnímu vývoji na kapitálových trzích.
Investičním poradenstvím se rozumí poskytnutí individualizovaného doporučení Českou spořitelnou zákazníkovi ohledně obchodu s konkrétním investičním nástrojem na základě vyhodnocení vhodnosti investičního nástroje pro zákazníka.
Pokud byste chtěl/a investovat, ale nevíte přesně jak a do čeho a potřebujete proto poradit, je pro Vás vhodná právě tato investiční služba. Zároveň si zachováte velkou míru vlivu na to, jak bude Vaše investice ve finále vypadat. Stanovení ZPK je prvním nutným předpokladem k tomu, abychom Vám mohli doporučit konkrétní investiční řešení. Pouze ZPK ale nestačí. Potřebujeme od Vás zjistit více informací o Vašich příjmech, finančním zázemí a platebních zvyklostech, a v neposlední řadě také o Vašich cílech a snech, které si budete chtít pomocí investic naplnit.
Společně tedy budeme řešit také Váš investiční horizont, což je doba, ve které by se měl cíl splnit. Potřebujeme také zjistit Váš postoj k riziku, abychom mohli vyhodnotit, jak moc riziková by investice mohla být, aby to odpovídalo právě Vašemu cíli, investičnímu horizontu, Vašim finančním možnostem, ale hlavně tomu, kolik rizika unesete/ akceptujete. Budeme zjišťovat také Vaše preference ohledně udržitelnosti.
Na základě všech výše uvedených informací, pro které se používá ustálený výraz test vhodnosti, Vám doporučíme vhodné investiční řešení. Investiční řešení mohou být různá a může jich být více, pokud budete mít různé cíle investice. Záleží na informacích, které nám poskytnete, o jaké výši investice uvažujete, ale také například na tom, zda preferujete jednodušší nebo složitější řešení Vašich investic (může být naším doporučením jeden investiční nástroj nebo můžeme doporučit více investičních nástrojů s uvedením jejich optimálního procentuálního rozložení v doporučovaném investičním řešení). Investiční řešení se může lišit také dle toho, zda bude investiční služba investiční poradenství poskytnuta na pobočce nebo v internetovém bankovnictví George. Obecně platí, že bankéři na pobočce mohou nabídnout více řešení oproti internetovému bankovnictví George (technické důvody, rozdíl
v počtu či komplexnosti investičních řešení, v možnosti interakce bankéře s Vámi, kdy je schopný zohlednit jiné investice změnou doporučení s nahrazením jednotlivých investičních nástrojů za jiné ze stejné třídy a podtřídy aktiv).
Každé naše doporučované investiční řešení obdržíte formou Investiční nabídky, která slouží zároveň jako Zápis z jednání. Její nedílnou součástí a přílohami mohou být, dle místa poskytnutí služby (pobočka vs internetové
bankovnictví George) různé typy dokumentů. Jejich konkrétní seznam je vždy pevnou součástí Investiční nabídky.
Investiční poradenství je v ČS bezplatné a nezávazné. Pokyny (k nákupu/prodeji/výměně konkrétních investičních nástrojů) vedoucí k realizaci celkového doporučeného investičního řešení lze zobchodovat buď ihned, nebo až po Vašem zvážení/rozhodnutí. Lze tak učinit přímo na pobočce se svým poradcem/bankéřem, nebo Vám pokyny mohou být zaslány prostřednictvím internetového bankovnictví k následnému zobchodování. Pokyny nám zadáváte na svou vlastní zodpovědnost. Pokud uplyne mezi vytvořením Investiční nabídky a momentem, kdy se rozhodnete naše investiční doporučení realizovat, delší doba, je dobré znovu zkonzultovat relevantnost našeho původního investič ního doporučení, například kvůli tržnímu vývoji na kapitálových trzích. Poskytnutí investiční rady neznamená, že jsme povinni dále sledovat vývoj Vaší investice a poskytovat Vám ohledně jejího tržního vývoje další investiční rady. Negarantujeme zhodnocení Vaší investice, ani to, že nemůže dojít k poklesu hodnoty Vašeho majetku a případným ztrátám v souvislosti s námi doporučenými obchody v rámci investičního poradenství.
Pravidelné hodnocení vhodnosti investičních nástrojů doporučených zákazníkovi neposkytujeme.
Investiční poradenství neposkytujeme jako nezávislé z důvodu, že produkty, které Vám doporučujeme, jsou investičními nástroji emitentů, se kterými spolupracujeme.
Využíváme široké analytické zázemí celé finanční skupiny Erste Group Bank. Naše modely postavené na dlouhodobé strategické a taktické alokaci aktiv s otevřenou investiční architekturou plně zohledňují dění na finančních trzích.
Naše investiční doporučení se tak neomezuje pouze na investiční produkty v rámci finanční skupiny Erste Group Bank, ale pro vytvoření optimálních investičních řešení zařazujeme do investičních řešení produkty renomovaných investičních správců, jako jsou například BNP Paribas Asset Management, Fidelity International, Goldman Sachs Asset Management, Franklin Templeton, nebo Allianz Global Investors a další.
Investiční řešení rozkládají (diverzifikují) investované peníze mezi jednotlivé třídy aktiv (především dluhopisy, akcie a alternativní investiční nástroje – reality, komodity, alternativní investiční strategie). Diverzifikují tak potenciál výnosu, ale zejména případná tržní rizika s investicí do nich spojená. Jednotlivé třídy aktiv se za daných tržních podmínek chovají odlišně, a tím, že je kombinujeme dohromady v rámci jednoho investičního řešení, můžeme využívat jejich vzájemné závislosti (korelace) ve prospěch výsledného profilu investičního řešení. Poměr, tedy zastoupení jednotlivých tříd aktiv v konkrétních Investičních řešeních, je dán vaším výsledným požadavkem na potenciál jejich výnosu a maximální mírou kolísání jejich hodnoty, kterou dokážete akceptovat. Pro poskytnutí této služby je nutné s ČS uzavřít Smlouvu o investičních službách, na jejímž základě Vám otevřeme majetkový účet investičních nástrojů, aby bylo Vaše investiční nástroje, kde evidovat.
Vše o produktech
Vše o produktech
Slovníček
FaQ
Podpora pro klienty
Zavolejte vy nám
Bezplatně z Česka
V pracovní dny od 8:00 do 18:00.
Zavoláme my vám
Nechte nám na sebe kontakt,
co nejdříve se vám ozveme.
Napište vy nám
Máte dotaz nebo nám chcete něco sdělit?
Rádi vám na vše odpovíme.